Walaupun pasaran hartanah dijangka terus mencabar pada tahun 2020, bagi mereka yang ingin membeli rumah untuk kediaman mereka sendiri, ia mungkin masa yang baik untuk membeli sebagai pemaju perumahan serta menawarkan pakej menarik dengan hadiah percuma dan insentif lain.

Bagi mereka yang ingin menggunakan skim ini untuk membeli rumah pada tahun 2020, kami telah menyenaraikan beberapa peringatan asas untuk pertimbangan anda:

1. Beli dari pemaju yang bereputasi

Kelewatan projek dan pengabaian adalah mimpi buruk pembeli rumah, jadi anda seharusnya memilih untuk membeli dari pemaju yang bereputasi atau yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh.

2. Pakej Keseluruhan

Pembeli rumah harus melakukan penyelidikan mereka dan memahami sepenuhnya apa yang mereka berpotensi dapat secara keseluruhan pembangunan ke kemudahan di sekelilingnya – untuk memastikan mereka mendapat harta benda yang mereka akan gembira untuk tinggal atau melabur.

3. Pastikan anda mampu membayar pinjaman

Pembeli rumah mesti pasti tentang keupayaan mereka untuk membuat pembayaran balik pinjaman mereka tepat sebelum mereka melakukan pembelian.
Walau bagaimanapun, jika anda ingin mengelakkan daripada mengambil gadai janji, anda boleh mempertimbangkan skim pemilikan rumah alternatif seperti FundMyHome di mana anda tidak bimbang tentang bayaran balik.

4. Jangan melebihkan pengubahsuaian

Tidak dinafikan yang ia dapat membantu menambah nilai harta, pengubahsuaian tidak memberikan rangsangan yang signifikan terhadap nilai rumah. Kewangan yang regang untuk membiayai semula pengubahsuaian yang tidak perlu tidak digalakkan.

5. Jangan terlepas pandang pentingnya pengurusan harta strata

Mereka yang membeli harta strata adalah dinasihatkan untuk mencari hartanah yang dipelihara dengan baik. Jika ia adalah harta baru, ketahui berapa banyak yang diperlukan untuk mengekalkan harta itu dalam jangka masa panjang, bukan hanya apabila ia selesai disiapkan. Penyelenggaraan yang baik adalah kunci kepada kemampanan jangka panjang nilai hartanah.